Taberele pentru copii

🕑 Timp de lectură: 3 minute

Când ne gândim la vară, avem în minte vacanțe, concedii și călătorii. Dar ce facem cu copiii noștri în această perioadă? Pentru vara este lungă și nu ne dorim îi ținem închiși în casă.

Când vine vorba despre dezvoltarea copilului tău și plănuiești cu grijă educația sa și activitățile extracurriculare ce îl vor ajuta să devină un adult responsabil și fericit, nu uita că vara este o oportunitate, în nici un caz timp pierdut. O tabără este un mod ideal de a relaționa, de a socializa, de a experimenta activități noi, de a se responsabiliza, dar mai ales de a se distra și a-și face prieteni noi.

Taberele de vară au, de regulă, foarte multe tematici utile copiilor, de la limbi străine și orientare în natură, ecologia mediului, artă, actorie, până la muzică, istorie, pictură, creative writing, storytelling sau matematică. În general, se poate organiza o tabără pe orice tematică sau, să spunem, disciplină de învățământ.

Prin cursurile și atelierele organizate în tabere li se oferă elevilor o punte între educația formală și cea informală, între cunoștințele acumulate formal în sistemul de învățământ și aplicarea lor în domenii de interes personal în funcție de dorința și abilitățile copilului. Educația non-formală, acest concept care a apărut pentru prima dată prin anii ’60 și care venea ca o completare pentru educația formală, se bazează pe caracterul voluntar al activităților, mai mult pe practică decât pe teorie.

Pentru că întotdeauna ne dorim ca ai noștri copii să învețe ușor, să se simtă confortabil în timpul atelierelor și după, să nu resimtă atelierele ca pe o povară sau o sarcină greu de îndeplinit, taberele tematice abordează procesul învățării sub forma unor exerciții, jocuri, tehnici de relaxare, povești, concursuri, scenete și, evident, drumeții și aventuri atunci când vorbim despre orientarea în natură.

Tehnicile de lucru utilizate în cadrul grupului de dezvoltare personală pentru copii țin cont de vârsta participanților, de abilitățile, calitățile și de preocupările acestora. Cu ajutorul tehnicilor de desen, joc de rol, construirea de povești, copilul se va dezvălui pe sine, va fi autentic și își va arăta nevoile, dorințele, temerile, își va exprima emoțiile, liber, fără constrângerile de acasă sau de la școală.

Ce poate învăța un copil într-o tabără?

Noțiuni de bune maniere, ghid de supraviețuire în natură și în gospodărie, măsuri de prim ajutor, alimentație sănătoasă și cooking, leadership și tehnici de negociere, reciclare și ecologie, fotografie, experimente și jocuri de rol tematice, scenarii, interviuri, public speaking și excursii în natură.

Prin intermediul metaforelor și poveștilor terapeutice copilul își va dezvolta abilitățile de negociere, de rezolvare a conflictelor, se creează posibilități pentru îndeplinirea obiectivelor, se trezește și se dezvoltă imaginația și creativitatea.

Departe de familie, copiii au ocazia de a fi autentici, vulnerabili, de a se descoperi în interacțiunea cu alți copii și adulți ce nu fac parte din anturajul lor obișnuit. Au ocazia de a ieși din zona lor de confort și de a face față unor provocări zilnice. Vor învăța să fie independenți, să se descurce fără ajutorul părinților, să aibă grijă de ei înșiși, vor avea ocazia să ia singuri decizii și să gestioneze diverse aspecte ale rutinelor și obiceiurilor zilnice: spălatul zilnic, mâncatul la ore fixe, culcatul la ore fixe, respectarea unui anumit program, a unor sarcini zilnice, alegerea vestimentației potrivite pentru vremea de afară, dar și activitățile la care doresc să participe.

Desigur, ei sunt încurajați să fie independenți, însă sunt și supravegheați, ghidați, acesta fiind modul ideal de a învăța să fie responsabili, fără a-și asuma riscul alegerilor complet greșite. Este mediul potrivit pentru a-și testa granițele, limitele și a experimenta, în siguranță, alături de oameni dedicați, tineri și energici. Ghizii, supraveghetorii și instructorii din tabere sunt văzuți mai puțin ca autorități (făcând referire la autoritatea școlară) și mai mult ca prieteni, ceea ce le dă copiilor sentimentul de siguranță, încrederea de a se deschide și a se bucura din plin de toate activitățile.

Articolul precedent

Articolul următor