Deficitul de vitamina D

­čĽĹ Timp de lectur─â: 2 minute

Vitamina D este una dintre cele mai importante vitamine pe care se bazeaz─â celulele organismului pentru dezvoltarea normal─â. Aproape fiecare celul─â din organism are un receptor pentru vitamina D.

Deficien╚Ťa de vitamina D este cea mai frecvent─â deficien╚Ť─â nutri╚Ťional─â la nivel mondial, afect├ónd persoane din toate grupele de v├órst─â. Cauza principal─â a deficitului de vitamina D este lipsa de apreciere a faptului c─â expunerea la soare cu modera╚Ťie este sursa principal─â de vitamina D pentru majoritatea oamenilor. Foarte pu╚Ťine alimente con╚Ťin ├«n mod natural vitamina D, iar alimentele care sunt ├«mbog─â╚Ťite cu vitamina D sunt adesea inadecvate pentru a satisface necesarul de vitamina D al unui copil sau al unui adult. Deficitul de vitamina D provoac─â rahitism la copii ╚Öi va precipita ╚Öi exacerba osteopenia, osteoporoza ╚Öi fracturile la adul╚Ťi. Deficitul de vitamina D a fost asociat cu un risc crescut de cancere comune, boli autoimune, hipertensiune ╚Öi boli infec╚Ťioase.

├Än cazul ├«n care organismul nu are suficient─â vitamina D, acest lucru poate declan╚Öa o serie de complica╚Ťii. Simptomele care apar din cauza deficien╚Ťei de vitamina D includ durerile osoase uneori resim╚Ťite ╚Öi ca dureri articulare, oboseala, durerile musculare, c─âderea p─ârului, contractarea frecvent─â de infec╚Ťii virale ╚Öi bacteriene, st─âri depresive, leziuni cutanate care se vindec─â greu, oase mai slabe sau care se rup u╚Öor.

Persoanele diagnosticate cu deficien╚Ť─â de vitamina D trebuie s─â ├«nceap─â tratamentul c├ót mai cur├ónd posibil pentru a preveni complica╚Ťiile care pot fi cauzate de aceast deficit. Tratamentul pentru deficien╚Ťa de vitamina D implic─â, ├«n mod normal, suplimentarea aportului nutri╚Ťional al unei persoane pentru a se asigura c─â aceasta prime╚Öte cantitatea de vitamina D de care are nevoie pentru ca celulele sale s─â func╚Ťioneze s─ân─âtos.

Aportul zilnic recomandat de vitamina D este de: 400 UI (unit─â╚Ťi interna╚Ťionale) pentru copiii cu v├órsta sub un an, 600 UI pentru copii, adolescen╚Ťi ╚Öi adul╚Ťi p├ón─â la v├órsta de 70 de ani si 800 UI pentru femeile ├«ns─ârcinate ╚Öi adul╚Ťii cu v├órsta peste 71 de ani.

Nivelul de vitamina D din organism poate fi men╚Ťinut ├«n dou─â moduri:

– organismul poate, el ├«nsu╚Öi, s─â produc─â vitamina D din resursele sale de colesterol, dar pentru a face acest lucru are nevoie de acces la lumina soarelui;

– vitamina D poate fi g─âsit─â ├«n anumite alimente, cum ar fi pe╚Ötele gras. Cu toate acestea, este pu╚Ťin probabil ca o persoan─â s─â ob╚Ťin─â toat─â vitamina D de care are nevoie organismul s─âu doar din alimente.